Informasjon om lus

Lus

Det har blitt oppdaget enkelte tilfeller av lus på skolen. Disse elevene skal være behandlet og utenfor smittefare, men vi vil likevel informere dere slik at dere kan sjekke deres barn. Dersom det er flere barn som er smittet vil vi gjerne ha beskjed. Det er midler å få kjøpt på apoteket som knekker lusen, og det er bruksanvisning vedlagt pakningen. Barnet kan komme på skolen dagen etter behandling er utført.

Hodelus er vanlig hos barn i barnehage og skole. Vi vet at lus ikke kommer av dårlig hygiene, men den egentlige grunnen til at lus kommer vet vi ikke. Lus smitter ved bytte av hodeplagg, skjerf, hårbørste, genser osv.

Hvordan vet jeg at mitt barn har lus?

• Gre håret til barnet med en lusekam (fåes på apoteket).
  • Se etter egg eller lus (lusa er 2 – 3mm, grålig).
  • Se godt bak ørene, og i hårfestet i nakken.

Hva gjør jeg hvis mitt barn har lus?

• Kjøp lusesjampo (fåes på apoteket).
  • Legg personlige eiendeler som dyne, pute osv. i fryseboksen i ett døgn.
  • Hold barnet hjemme til kuren er ferdig.
  • Det kan være lurt at foreldre, søsken også tar kuren samtidig. Eggene kan ligge i hodebunnen 5 – 7 dager før de klekkes.

Vennlig hilsen

Jon-Are Åmland