FHI: Ikke nødvendig å teste barn med luftveissymptomer

Små barn kan ha mange luftveisinfeksjoner i løpet av et år, og det behøver ikke være koronasmitte. Men de skal holdes hjemme ved symptomer, understreker FHI

Nå som høsten er på vei, finner Folkehelseinstituttet grunn til å minne foreldre om at man må holde barn hjemme fra skole og barnehage dersom de viser tegn på luftveissykdom.

Avdelingsleder Line Vold påpeker at særlig mange av de yngste barna ikke kan gi uttrykk for om de har vondt i halsen eller mister smak og lukt.

– Foreldre må være ekstra oppmerksomme når barnet ikke er i form. Man må holde barn hjemme når det er tegn på luftveisinfeksjon, sa hun på regjeringens pressekonferanse fredag.

Barn som raskt er i fin form igjen, kan dra tilbake i barnehage eller på skolen når man har sett an tilstanden et par dager.

– De trenger ikke testes. Det gjelder også om det fortsatt er litt snørr i nesen eller enkelte host, sier Vold.

– Dersom symptomene vedvarer, eller de voksne også blir syke, bør man kontakte helsevesenet for testing. Da skal man helst teste de voksne først, sa hun.

Vold understreket samtidig at foreldre alltid bør kontakte helsetjenesten om de er bekymret for helsetilstanden til sitt barn.

(©NTB)

Se video fra pressekonferansen: https://www.tv2.no/nyheter/11611651/