Ber for elevene

 

Ber for elevene

På LKG starter hver dag med samling for alle voksne på skolen. Da blir viktige beskjeder for dagen gitt.  Det blir lest noe fra Bibelen og kanskje vist en musikkvideo. Troen på Gud settes i fokus. Derfor bes det for elevene også. Vi ber for klassene, de voksne som er inne i klassene og for hjemmene til elevene. Vi ber om god konsentrasjon, godt sosialt miljø og faglig framgang. Det kjennes trygt å kunne legge elevene fram for Gud, Han som vet alt, i bønn! Vi tror det virker 🙂

Tur til Hammeren

1.klasse har vært på tur til Hammeren, torsdag 11.april. Deilig vårtur der vi hadde mye fokus på lek, brukte sansene og så og hørte vårtegn. En flott tur!

Mattemoro

Elevene syntes dette var kjempegøy:-)  Vi hadde mattegymnastikk. Denne uken tok vi matten med inn i gymmen. Det handlet om å kjenne igjen mønstre og fortsette på mønstre. Det var en artig øvelse både før første og andre klasse – som jo har gym sammen. Også i oppvarmingen ble det fokusert på matte.  Første klasse jobber med telling både oppover og nedover. Dermed ble det tatt situps og annet både 1,2,3… ganger og 10, 9, 8… ganger. Dette var «mattemoro»!

Respektere havet

FOTO: Thea Eltervåg og Benjamin Skoland Majid
TEKST: Benjamin Skoland Majid og Sverre Emil Efteland

Den 7. mars var vi i 7. klasse på besøk på Lindesnes fyr. Like før vi skulle sette oss på bussen tilbake til skolen, fikk vi tid til et lite intervju med Simen Lunøe Pihl som er museumsfaglig rådgiver på Lindesnes fyr. 

– Å respektere havet og lære seg og prøve å sette seg inn i hvordan man trygt kan ferdes, svarer han da vi ber ham si det viktigste han ønsket å fortelle oss denne dagen.

Det ble en spennende og lærerik dag hvor vi også fikk låne utstyr for å måle blant annet vindstyrke, temperatur, skydekke og vindretning i tillegg til at vi fikk innføring i kunnskap om fyrets historie. 

– Alle ungene burde gjøre noe annet enn å bare sitte på skolen hele tiden, sier Pihl når vi ber ham fortelle om viktigheten av at klasser som vår kommer på besøk til fyret.

Som en del av Den Kulturelle Skolesekken ser han tydelig viktigheten av en variert skoledag. Han trekker også frem muligheten til å få besøk av kunstnere og artister på skolen som positive tiltak, på linje med besøket til fyret.

– Også er det jo veldig bra for oss også å møte ungdommer, siden da lærer vi veldig mye, sier han videre.

Da Simen Lunøe Pihl tidligere på dagen åpnet for spørsmål blant syvendeklassinger fra LKG, Årnes og Oasen skole, var et av spørsmålene hvor mange mennesker som hadde mistet livet ved fyret. Selv om det var tørt og fint vær, var Pihl svært tydelig i sin instruksjon over hvilke områder elevene kunne være og ikke. Han fortalte om at havet kan være lunefullt og Pihl la ikke skjul på at respekt for naturens krefter kan være forskjellen på liv og død, spesielt på Lindesnes fyr. Selv om han ikke kom med noe eksakt tall, svarte han at det hadde gått med flere liv ved fyret. Med tydelige instruksjoner fikk vi likevel anledning til å utforske området hvor vi blant annet fant både skyttergraver, bunkere og fin natur.

Takk for en fin og annerledes skoledag.

«Kontakt» i arbeidslivsfag.

Elevene i arbeidslivsfag har denne vinteren lært å avisolere, koble og lodde ledninger. Her er noen glimt fra det:

 

Besøk av Marthe Dyve

Vi har hatt besøk av Marthe Dyve. Marthe og Steffen har vært misjonærer i Indonesia i flere år, og Sara, datteren deres går i 1.klasse på LKG. Vi har hatt om Indonesia, sett på forskjeller og likheter med Norge og Indonesia, sett på flaggene, fikk se ulike ting fra Indonesia som hodeplagg, orangutang, kart over landet, fint teppe/duk derfra mm. Vi lærte «Jeg heter» på indonesisk, og hadde sang fra Indonesia. Vi hadde stasjoner med aktivitetetsark (sette strek til riktig bilde og ord, , Nama saya ….., jeg heter, fargelegging av flagg og tegning), lagde fruktsalat med ananas, mango, banan, vannmelon (så på hvordan disse vokser i Indonesia), og lærte en Indonesisk lek – ispinnespill. I Indonesia er det mange fattige barn som ikke har råd til å kjøpe leker, men leke gjør de uansett. Barna samler ispinner som de finner ute i gaten. Pinnene blir dekorert og fargelagt, og de spiller spill med dem.  Vi så også film fra Indonesia. Tilslutt koste vi oss rundt langbord med deilig hjemmelaga fruktsalat. TAKK FOR BESØKET!



IKKE NØL MED Å TA KONTAKT

Rektor og lærere svarer gjerne på spørsmål du måtte ha.


SEND E-POST

post@lkgskole.no

RING OSS

38 34 70 00

BESØK OSS

Åvitslandsveien 1 4580 Lyngdal

POSTADRESSE

Postboks 279 4576 Lyngdal

Vi vet at alt tjener til det gode for dem som elsker Gud, dem han har kalt etter sin frie vilje.

Romerne 8, 28

X