Respektere havet

• Publisert torsdag, 14. mar, 2024

FOTO: Thea Eltervåg og Benjamin Skoland Majid
TEKST: Benjamin Skoland Majid og Sverre Emil Efteland

Den 7. mars var vi i 7. klasse på besøk på Lindesnes fyr. Like før vi skulle sette oss på bussen tilbake til skolen, fikk vi tid til et lite intervju med Simen Lunøe Pihl som er museumsfaglig rådgiver på Lindesnes fyr.

– Å respektere havet og lære seg og prøve å sette seg inn i hvordan man trygt kan ferdes, svarer han da vi ber ham si det viktigste han ønsket å fortelle oss denne dagen.

Det ble en spennende og lærerik dag hvor vi også fikk låne utstyr for å måle blant annet vindstyrke, temperatur, skydekke og vindretning i tillegg til at vi fikk innføring i kunnskap om fyrets historie.

– Alle ungene burde gjøre noe annet enn å bare sitte på skolen hele tiden, sier Pihl når vi ber ham fortelle om viktigheten av at klasser som vår kommer på besøk til fyret.

Som en del av Den Kulturelle Skolesekken ser han tydelig viktigheten av en variert skoledag. Han trekker også frem muligheten til å få besøk av kunstnere og artister på skolen som positive tiltak, på linje med besøket til fyret.

– Også er det jo veldig bra for oss også å møte ungdommer, siden da lærer vi veldig mye, sier han videre.

Da Simen Lunøe Pihl tidligere på dagen åpnet for spørsmål blant syvendeklassinger fra LKG, Årnes og Oasen skole, var et av spørsmålene hvor mange mennesker som hadde mistet livet ved fyret. Selv om det var tørt og fint vær, var Pihl svært tydelig i sin instruksjon over hvilke områder elevene kunne være og ikke. Han fortalte om at havet kan være lunefullt og Pihl la ikke skjul på at respekt for naturens krefter kan være forskjellen på liv og død, spesielt på Lindesnes fyr. Selv om han ikke kom med noe eksakt tall, svarte han at det hadde gått med flere liv ved fyret. Med tydelige instruksjoner fikk vi likevel anledning til å utforske området hvor vi blant annet fant både skyttergraver, bunkere og fin natur.

Takk for en fin og annerledes skoledag.