Nullvisjonen på besøk

• Publisert fredag, 29. apr, 2022

Fredag 28. april hadde 10. klasse og trafikk valgfag besøk av Nullvisjon for Agder. Det er en organisasjon som hører til Trygg Trafikk. Visjonen går ut på at vi vil ha null drepte og hardt skadde i trafikken. Det var Torstein Salvesen sammen med to kolleger.

I den praktiske delen fikk elevene kjenne litt på de enorme kreftene som virker på kroppen og løse tin i bilen i fart. Hvor tung er kroppen din i 40 og 80 km/t ved bråstopp? Er det farlig å ha løse gjenstander i bilen? I apparatet «Veltepetter» fikk de svar på det siste spørsmålet. Løse flasker traff hodet og ansiktet, mens elevene satt forsvarlig festet med sikkerhetsbelte. Heldigvis var flaskene tomme, men vi fikk oss alle en tankevekker.
Den andre tilhengeren ble kalt «Bråstopp». Her fikk elevene grundig opplæring i å feste setebeltet riktig (stramt inntil kroppen og over hoftene, ikke over magen). Setene ble sluppet, før de bråstoppet i 10 km/t. Flere elever fikk litt vondt, og så nok for seg hvordan kreftene hadde vært ved 80 km/t. Men også i lave hastigheter er det viktig å bruke setebelte. Ofte ser vi elever ta av seg dette før bussen har stoppet helt, kanskje tenker de seg om en gang eller to etter denne opplevelsen?
Etter den praktiske delen hadde vi en time med teori, der Salvesen underviste om trafikksikkerhet. Han forklarte hvorfor vi bruker belte i bil og buss. Det ble vist bilder av en bussulykke i 2016, der de 13 som brukte belte ikke fikk skader, mens de 4 som ikke brukte ble drept. Sammenheng mellom fart og dødsulykker ble tydeliggjort, og guttene mellom 16 og 24 år fikk vite at de topper statistikken for alvorlige ulykker. Det er ikke der man vil ligge øverst, men heldigvis fikk de mange tips til hvordan de kan unnslippe det. Mobilbruk i bil ble også trukket frem.
Sjekk gjerne ut nullvisjonen-agder.no og tryggtrafikk.no for tips og mer informasjon om små livreddende tiltak.