Mer plast enn fisk i havet

• Publisert torsdag, 19. mai, 2022

Kulturell skolesekk hadde et alvorlig tema. Dette engasjerte elevene ved LKG. Plasten, som fortsatt produseres i store mengder , er truende for livet i havet. Innen 2050 kan det være mer plast enn fisk i havet. På kunstverkstedet «Verken fugl eller fisk – i et hav av plast» får elevene undersøke hvordan plast i naturen kan bekjempes. De leker at de er arkeologer som 1000 år senere finner plasten fra vår tid og prøver med lupe å finne ut hvor den kom ifra og hvilken reise den har hatt.

Verkstedet er utviklet av kunstnerne Kari Prestgaard og Astor Andersen. Med plastsøppel fra alle verdenshav gjenskaper barn sårbare fugle- og fiskearter i fargerike plast bilder. Dette var gøy, interessant og trist på samme tid. Det skapte en bevissthet og et engasjement for naturen vår.