LKG er en MOT-skole. Men hva betyr egentlig det?

• Av Lyngdal Kristne Grunnskole
  • Publisert torsdag, 09. des, 2021

For tre år siden inngikk Lyngdal Kristne Grunnskole en partnerskapsavtale med organisasjonen MOT. Den har som mål å utvikle robust ungdom som tåler livet og inkluderer alle.

Gunhild Strømberg Hågan er MOT-coach ved LKG, og bruker MOTs program for å øke sosial kompetanse og livsmestring blant elevene på ungdomsskolen. Programmet bygger på tre kjerneverdier:

💪🏻 MOT til å leve

• våge å drømme
  • sette ord på drømmer
  • gå sin egen vei og ikke bare følge strømmen
  • brenne for noe
  • lede seg selv
  • akseptere at ikke alt nødvendigvis alltid er bra

💪🏻 MOT til å bry seg

• se det gode i andre
  • vise omsorg for de som er utenfor, og ta ansvar for fellesskapet
nærbilde av mot-armbånd

💪🏻 MOT til å si nei

• stå opp for egne verdier
  • våge å si fra
  • du er sterkere enn du tror
  • ta egne valg

I løpet av ungdomsskolen har elevene tolv økter med praktiske øvelser etterfulgt av refleksjon. Et eksempel på en slik øvelse er en tillitsøvelse hvor en elev lener seg bakover til han eller hun faller, og må stole på at en medelev tar imot. Rollespill og drama er også ofte en del av disse øktene.

En avgjørende epoke i livet

Gunhild er overbevist om at de viktigste valgene man tar i livet, tas i alderen 13 til 16 år. Valgene man tar i den perioden, legger grunnlaget for resten av livet. På spørsmål om hvorfor hun ønsket å bli MOT-coach, svarer hun at hun synes det er meningsfylt å gi input på viktige valg ungdommer tar.

Etter tre år som MOT-coach har hun erfaring med at opplegget fungerer.

MOT passer perfekt inn i LKGs visjon: Å gi elevene en solid grunnvoll for resten av livet.

Bli bedre kjent med Lyngdal Kristne Grunnskole